Börja inte veckan med en diet.

Jag gillar måndagar. Vet inte varför men det känns bra med en ny vecka med nya möjligheter och möten med nya människor. Tyvärr vet jag att väldigt många börjar att banta på måndagar. Hur många har inte sagt, “jag börjar äta nyttigt på måndag” och stoppar i sig massor av onyttigheter för att inte missa något fram till måndag. När sedan fredag kommer och helgen närmar sig brukar de där löftena brytas och nya löften ges med just orden “jag börjar på måndag”. Varför är det så svårt ? En av anledningarna är att just banta inte är långsiktigt hållbart. Kroppen behöver näring och energi från alla näringsämnena för att fungera. Utesluter du vissa ämnen skriker hjärnan och kroppen till slut efter just detta och det resulterar oftast i okontrollerat frosseri. Tillbaka på ruta ett. Ska man lyckas med viktnedgång måste man sätta upp realistiska mål. Ingen går upp 5 kilo på en vecka då kan man heller inte förvänta sig att gå ner 5 kilo i veckan. Realistisk viktnedgång är ca 0,5-1 kilo/vecka. Sedan är den mentala biten också viktig. Bestäm dig inte på måndag morgon i fikarummet med kollegor, att du ska börja ett nytt hälsosamt liv med nya matvanor och massor av träning. Börja med små och enkla förändringar. Då blir det mycket lättare att hålla dem. Skriv gärna ner dina mål/löften och berätta dem för dina familjemedlemmar så dem kan hjälpa och stötta dig.

Nyttig mat behöver inte alls vara tråkig eller smaklös. En del av min frukost i morse var en smoothie. Du kan fylla den med dina favorit nyttigheter och det smakar fantastiskt gott och dessutom mättar den väldigt bra. De flesta barn brukar också gilla smoothies. Perfekt för dem små om de är trötta och inte har så stor aptit på morgonen.

I den här har jag : 1 banan, 1 dl frysta blåbär, yoghurt naturell, hampaprotein pulver(kan uteslutas). Kör allt i en mixer och jag toppade med skalade hampafrön. Så enkelt och gott. Jag har valt allt ekologiskt men har du inte den möjligheten se till att välja eko banan.

IMG_2628

Det här är en annan nyttig variant som går lätt att göra. Blanda kvarg eller yoghurt naturell med chia frön och skiva apelsin över och lägg till lite antioxidantrika blåbär. Citrusfrukt besprutas väldigt mycket så välj ekologiska.IMG_2515

Lunchen blev blandade råa grönsaker, sedan körde jag några råa blomkålsbuketter i mixern så det blev som couscous , lite äppelbitar, rödlök, avocado och ägg. Självklart kan man lägga till en köttbit, fiskfilé,  kycklingfilé eller tonfisk om man inte blir mätt på bara grönsaker.

IMG_2639

Det ska vara gott och lätt att äta nyttigt och med lite planering (inköp) så är det inte så svårt. Planera matlåda till jobbet eller skolan är ett bra sätt att veta vad det är du får i dig och hur mycket. Äta ute är ganska dyrt och bidrar med många onödiga kalorier, eftersom genomsnittslunchen innehåller ca 950 kcal, om du äter på en “vanlig” restaurang. Vi behöver oftast inte mer än ca 450-500 kcal, om du har ett stillasittande jobb. Är du väldigt fysiskt aktiv behöver du mer.

skip the diet

Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *