Nyttiga muffins

Jag är inte alls intresserad av att baka. Jag tror att mitt ointresse för att baka kommer från att min mamma är, och min mormor var, grymt duktiga och roade av bakning. Så när jag som småbarnsmamma skulle ge mig på att göra kanelbullar, alla mammor ska ju baka, och dessa j*kla bullar inte ens ville jäsa,  gav jag upp. Insåg att det var inte min grej. Mina barn fick åka till mormor om de ville ha något hembakat. Jag har väl gjort en och annan sockerkaka och chokladbollar under åren men det är allt. Som tur är har min äldsta dotter “ärvt” intresset för bakning, så hon står för bakrecepten här på bloggen.  Jag slipper 🙂

På fredag ( 4:e okt) är det kanelbullens dag. Det går att läsa och höra överallt. Så kanske inspirerad av just allt tjat om dessa bullar fick jag plötsligt lust att baka. Inte bullar! Men något hyfsat nyttigt.

IMG_1862

Ingredienser som tilltalar mig. Inget socker eller massa fett. Upptäckte dock att jag har tagit fram gurkmeja i stället för bakpulver. Så nyttiga ska de inte bli. Det här behövs för 6 stora muffins:

1 stor riven morot, 2 ägg, 1 mosad banan, 2 tsk bakpulver, 1 dl dinkelmjöl, 1 dl, fiberhavregryn, 1 msk kanel, 1 tsk kardemumma och jag la till en skopa proteinpulver och man kan ha hackade nötter i om man vill.

IMG_1864

Har ni sett en mer omodern elvisp än min ? Den fick jag (och min man) när vi gifte oss (1988) och den funkar fortfarande. Då förstår ni hur sällan jag vispar/bakar 🙂 Alla mina bakande väninnor har den supermoderna och snygga elvispen från Dualit. När/om min går sönder skaffar jag en sådan, inte förr.

Vispa ägg och rör ner alla ingredienser och rör om. Fyll muffinsformar (ung. till hälften) och grädda dem ca 12-15 min i 225 grader. Jag hade silikonformar som ej behöver fett men har du vanliga formar måste du pensla dem med smör, annars fastnar muffinsarna.

IMG_1869

Färdiga och fina. Jag gillar när det går snabbt i köket och det gjorde verkligen de här. När jag provsmakade tänkte jag omedelbart på att min man skulle absolut inte ha gillat dem. För det här är ett nyttigt och alternativt recept , alltså inget för dem som älskar söta bakverk. Vilket min “sockerjunkie” till man gör 🙂

IMG_1878

Lite kvarg på toppen kändes ännu nyttigare. Gillar du inte kvarg kan du prova turkisk yoghurt 10% eller varför inte äkta vispgrädde. Är den tillräckligt hög kan du t.o.m skära av toppen och fylla den med grädde/turkiskt yoghurt/kvarg och bär, som en bakelse fast lite nyttigare. Lycka till!

Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *