Valdag

Idag har det varit valdag i Sverige ( i skrivande stund har vallokalerna precis stängt). Jag hoppas verkligen att alla ni som har rätt att rösta har gjort det idag eller tidigare genom att förtidsrösta. Jag och min man tog en promenad i det fina höstvädret till en närliggande skola som var vår vallokal och la våra röster och nu är det bara att vänta och se vad som händer.

Självklart ska detta inlägg inte handla om politiska val utan om helt andra val. Val som man kan göra varje dag och som påverkar
dig och ingen annan. Jag menar förstås matval.
Ni som brukarar läsa min blogg vet att jag sedan många år tillbaka har valt att inte äta kött. Ett val som jag verkligen aldrig har ångrat. För under alla dessa köttfria år har jag inte en enda gång längtat eller ens velat smaka på kött. Ett val som jag är säker på att jag aldrig kommer ändra.

Jag väljer istället att äta väldigt mycket grönsaker, baljväxter (ärtor, bönor, linser),nötter och frön, frukt i lagom mängd, fisk mer sällan, skaldjur
till helgen och mycket fiberhavregryn (till frukost).

Vissa människor blir rätt provocerade av att jag äter som jag gör och vissa talar t.o.m om för mig att jag minsann inte dör av att äta skräpmat ibland. Det är helt rätt. Jag skulle absolut inte dö av att äta skitmat någon gång men för mig finns det absolut ingen anledning att äta något som jag inte tycker är gott. För jag gillar verkligen inte snabbmat/skitmat, läsk, chips, pommes osv.
Dessutom vill jag att det jag äter ska ge någon form av näring till min kropp. Ganska naturligt enligt mig.

Ett annat val som jag har gjort är att jag tränar i stort sett varje dag. Jag åker till mitt gym nästan varje morgon och tränar med vikter. Jag delar upp kroppen så jag tränar olika muskelgrupper olika dagar. Sedan promenerar jag en hel del eftersom jag är sk. hundpromenerare. Jag lunchraster 2 hundar. Den ena, en ung Golden retrieverkille, 1 timme varje dag och den andra är en Berner sennertik på 7 år som behöver 45 minuters promenad, men bara 1 gång i veckan (någon annan tar förstås de andra dagarna).
Utöver dessa hundrundor väljer jag att ta raska långpromenader på helgerna. De rundorna brukar vara mellan 8-10 km långa.

Dessa hälsoval som jag gör får min kropp och hjärna att må bra och förhoppningsvis kommer jag att kunna leva ett friskt liv relativt länge. Min mamma som är 82 år har både Parkinson och demenssjukdomen Alzheimer. Jag hoppas att med den livsstil som jag lever ska slippa att få dessa, till viss del, genetiska sjukdomar. Jag tror nämligen att kost och motion (det är delvis bevisat i studier) kan hålla mig frisk.

Så här såg min lunch ut idag. Som vanligt en stor skål “gott och blandat”. Jag hade: babyspenat, rödkål, broccoli, kikärtor, gröna ärtor med svarta vinbär, tomater, surkål (så bra för tarmen och alla dess bakterier) svart ris (fullt av antioxidanter), pommes gjort på sötpotatis (jag häller olivolja och mandelmjöl över den skurna potatisen och häller ut på en plåt med bakplåtspapper och ställer in i ugnen på ca 175 grader i ca 20 minuter) och avokado.
Fantastiskt gott och nyttigt.

Jag måste bara tipsa om den här fantastiska boken. När min svägerska (som jobbar i en bokhandel) tipsade mig om den så trodde jag att det var ännu en sån där bok om hur, oftast en känd person, plötsligt har kommit på att hen måste börja träna och äta bättre och nyttigare. Förvisso är det en sådan bok för personen i fråga mår dåligt och känner att hon måste göra en förändring men det är framförallt en oerhört intressant bok om hur inflammationer i våra kroppar gör oss sjuka. Dessutom är författarinnan vetenskapsjournalist och hänvisar till studier (det gillar jag!!). Hon skriver på ett väldigt lätt sätt som gör att även om man inte är insatt i kost och hälsa kan förstå den utan problem. Dessutom skriver hon på ett sätt som berör mig och i ett kapitel fick hon mig att gråta av både glädje och sorg.
Läs den.

Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *