Tips på nyttigt TV-snacks

Jag hoppas verkligen att ni har haft en lika vacker och solig dag som jag har haft här i Täby.
Vaknade upp till fågelkvitter och en sol när klockan var 07. Redan då visste jag att det skulle bli en riktigt bra dag. Jag är en sådan känslig person som påverkas mycket av hur vädret är. Är det mulet och grått så är jag lika grå och mulen men om det däremot är sol och blå himmel, ja då lyser jag lika mycket som solen.

Morgonen började med att jag fick en kopp kaffe på sängen av min man. Världens bästa start. Jag skriver ganska ofta om hur viktigt mitt kaffe är för mig och att jag “måste” börja morgonen med några koppar innan jag är människa och talbar.

Så är det och jag har inga som helst ambitioner att ändra på det. Jag anser inte att kaffe är farligt så länge som man håller intaget på en vettig nivå (självklart väldigt individuellt). Men efter mitt morgonkaffe gjorde jag en härlig färskpressad juice.
Jag började med att juica (använder min råsaftcentrifug) 1/2 gurka, 1/2 fänkål och ett grönt äpple (allt eko).
Juicen jag fick hällde jag över i mixern/blendern och la även ner 1 msk spirulina, 1 handfull bladspenat, några myntablad, 1 msk macapulver(bra för den hormonella balansen) och grönt kaffe pulver (sägs sätta lite fart på fettförbränningen men finns egentligen inga vetenskapliga belägg för det). Allt eko.
Sedan mixade jag ihop allt till en riktigt god och grön drink.

Efter drinken tog jag och min man en promenad på 7,5 km i det vackra vårvädret. Vi går ganska raskt för att få lite mer hälsoeffekt av promenaden. Enligt hans Runkeeper tog promenaden 1 tim och 14 min. Det är väl ingen superfart direkt (ca 10 min per km) men tillräckligt för att jag ska bli ordentligt varm/svettig iallafall.

Som lätt lunch tänkte jag att jag skulle göra något som man även kan ha som TV-snacks. Jag vet ju att det är mellofinal ikväll och många kommer säkert att bänka sig framför TV”n. Personligen är jag ju inte alls särskilt förtjust i allt detta onyttiga snacks som butikerna tycker att vi ska äta när vi kollar på TV. Typ chips, ostbågar, glass som sköljs ner med enorma mänger läsk.

Jag gjorde istället sötpotatispommes, morotsstavar (råa) och broccolibuketter (även dessa råa). Jag vet att råa grönsaker är lite “hardcore” och gillar man inte det så gör grönsaker i ugn eller välj gurkstavar som nog de flesta ändå gillar.

Sötpotasitpommes gör jag så här:

  • skär potatisen i lagom stora stavar
  • lägg i en bunke och häll över olivolja och örtsalt. Sedan strör jag över lite mandelmjöl och blandar runt.
  • Häll ut potatisen på en plåt med bakplåtspapper och låt potatisen stå i ugn ca 10-15 minuter på 175-200 grader. Ugnar varierar väldigt mycket i hur snabba de är så ni får hålla lite koll. Min ugn är snabb så det tog  ca 10 minuter för mina pommes att bli klara. Jag vill inte att de ska vara “svampiga” utan ha lite tuggmotstånd.

Häromdagen behövde jag ett bra recept på hummus och hittade det här från ICA.

  • 1 tetra/burk med kikärtor (ca 400 gram)
  • 3 msk fin olivolja
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 msk tahini (sesam pasta, jag köper min från Kung Markatta)
  • 1 tsk spiskummin
  • saften av 1 citron
  • receptet är för ca 8 pers.

Gör så här:

  • Häll av kikärtorna i ett durkslag och spola dem under kallt vatten. Låt dem rinna av.
  • Mixa ärtorna tillsammans med olivoljan. Blanda i vitlök, spiskummin och tahini. Smaka av med citronsaft, lite i taget.

Jag tycker den här hummusen blev riktigt bra.

Så här såg min tallrik ut när den var klar.

Önskar er en fortsatt skön helg.

Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *