Har ni provat Bircher müsli?

Första gången jag hörde ordet “Bircher müsli” var när jag och min man var i London och på hotellet som vi bodde på serverades det något med det namnet. Jag hade ingen aning om vad det var men jag gillade verkligen det jag fick. Det här är ganska många år sedan och då fanns inget som hette sociala medier där man kunde få tips, som idag.

Min goda frukost från London föll i glömska och jag har inte tänkt på det förän jag var i Prag för några veckor sedan. Min man och jag bodde på ett superhärligt hotell där frukosten var fantastisk. Jag är ju rätt kräsen med vad jag stoppar i mig men jag hade verkligen inget att klaga på där. När jag gick runt och kollade vad jag skulle ta på min tallrik såg jag att det stod Bircher muesli på en skylt. Självklart var jag tvungen att prova även här och jag blev inte besviken. Underbart gott.

En dag bestämde jag mig för att Googla ordet Bircher muesli för att se vad den innehöll. Jag fick fram att det var en schweizisk läkare vid namn Maximilian Bircher-Brenner som redan i slutet av 1800-talet förespråkade en hälsosam diet rik på nötter, frukt, bär och mindre kött. På hans klinik i Zürich serverade han sina patienter denna våta müsli. Därav namnat.

Är man en frukostfantast, som jag, men tycker det är skönt att ligga kvar lite för länge i sängen på morgonen kan det här vara värt att prova. Det tar inte många minuter att fixa iordning den och ställa in i kylen över natten. På morgonen äter man den som den är på väg ut genom dörren eller tar lite tid på sig att toppa den med frukt, bär, nötter, bipollen, kokosflingor eller vad man gillar.

IMG_2152

Jag har inte gjort exakt som herr Bircher gjorde sin müsli, men en liknande.

Jag blandade:

1 dl fiberhavregryn
1 dl rågflingor
1/2 rivet äpple
3 st dadlar som jag klippte i små bitar (orginalreceptet innehåller russin)
sedan hällde jag vatten och havremjölk över (50/50) så att det täcker grynen ordentligt
blanda runt och ställ i en burk med lock i kylen över natten.
är den för torr på morgonen är det bara att hälla i lite mer vätska.
IMG_2054
Så här blev den med hallon, valnötter, bipollen och lite kokosflingor över.

En annan variant är att ha i kanel, äppelbitar, banan, bipollen och nötter.IMG_2171Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *