Magnesium- Mg

Jag har ganska nyligen fått reda på hur viktigt Magnesium är för vår kropp och nu ska jag försöka att förklara varför det är så.

Vi behöver mineraler för att bygga upp skelett, tänder och brosk, för att vi ska kunna upprätthålla vatten- och saltbalansen i kroppen och för att nervimpulser och signalöverföring mellan cellerna ska fungera. Mineraler är ingenting som kroppen själv kan tillverka utan det måste tillföras via kosten.

Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Tidigare fick vi i oss dagsbehovet av Mg genom vår kost. På senare år har försurning av markerna och våra ändrade levnads- och kostvanor gjort att intaget av Mg drastiskt minskat. Vid stress förbrukas Mg snabbt samt vid intag av läsk, alkohol och raffinerad och fettrik mat.

Mg deltar i över 300 olika biokemiska reaktioner, bl.a energiproduktion, matsmältning och ämnesomsättning av kolhydrater, fett och protein. Mg har betydelse för att nerver och muskler ska fungera effektivt och har även en lugnande och avslappnande inverkan. Tänk dig att du kan knyta handen med hjälp av Kalcium så gör Magnesium att du kan släppa greppet. Tränar du hårt så kan Mg minska bildning av mjölksyra. Brist på Mg kan bl.a ge sömnsvårigheter, trötthet och muskelsvaghet. Om du vaknar och är spänd i musklerna eller kramp i vaderna så kan Mg tillskott avhjälpa problemet. Jag tar Mg innan jag går och lägger mig eftersom Mg har en avslappnande effekt. Vår viktigaste muskel, hjärtat, är självklart också beroende av Mg. Kalcium gör att hjärtat drar ihop sig (pumpar) och Mg gör att hjärtat slappnar av så du slipper kramp (hjärtattack). Det kan även underlätta blodcirkulationen i trånga blodkärl då Mg förhindrar att blodkropparna klumpar sig.

Mg behövs för att kroppen ska kunna absorbera kalcium, eftersom Mg styr upptaget och utnyttjandet av kalcium. Många tror att brist på kalcium kan vara orsaken till osteoporos   (benskörhet) och tar då kalcium tillskott. Men högt kalciumintag kombinerat med lågt intag av Mg kan istället vara orsaken till osteoporos!. Vilket inte många vet om. De flesta av oss har faktiskt Mg brist. Har du brist på Mg anses det kunna försvåra upptaget av det så viktiga D-vitaminet.

På marknaden finns ett stort antal Mg produkter och det är viktigt att välja rätt. Exempel på bra tillskott är Mg citrat och laktat. Du ska inte välja Mg oxid eller hydroxid eftersom kroppen tar upp väldigt lite av det. Rekommenderat dagligt intag (RDI) är ca 350 mg. Jag äter just nu 540 mg som tillskott(från Helhetshälsan) och mår utmärkt av det 🙂

Mg finns bl.a i gröna bladgrönsaker, baljväxter, nypon, banan, råris, nötter och frön.

Hoppas att du blev lite klokare av detta och framförallt att du har förstått hur viktigt mineralet Magnesium är.

Må bäst//Yvonne

2 thoughts on “Magnesium- Mg

  1. Hej Yvonne,

    Jag undrade vad det var för märke (på burken) på de Mg tabl som du tar? Tycker det finns många Mg tabl att välja på i en hälsokost.

    MVH
    Sarah

    1. Hej Sarah!
      Ja det finns verkligen mkt att välja på och det gäller att välja rätt.
      De jag köper kommer från Helhetshälsa och finns bl.a på Hälsokraft.

      Ha det så bra.

      Varma hälsningar
      Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *