Härliga höstfika

Hej,
Visst är det synd att sommaren är över och det känns som om alla blir lika förvånade när oktober kommer, men det finns mycket bra med hösten!

20151002_082544Alla härliga färger, krispig luft, vackra färger och man kan bjuda över vänner på thé och fika. Det gjorde i alla fall jag igår kväll och hittade två underbara recept på nyttigt fika. Min ena kompis som var över, han har mer “klassiska smaklökar” (läs, gillar kanelbullar och fika med smör och socker), men han gillade verkligen dessa och åt med god aptit.

Först gjorde jag Hanna’s underbara Kardemummaknyten med pistagefyllning (klick)

Deg
0,5 msk chiafrön, 2 msk vatten, 2 msk majsmjöl, 2 msk kokosmjöl, 1 tsk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, lite salt; samt 3 msk kokossocker, kardemumma, 1 dl mjölk (jag tog kokos) och 2 msk kokosolja.

Pistagekräm

1,5 dl skalade pistagenötter, 1,5 msk kokosolja, 1 msk honung, lite salt och lite vaniljpulver.

Sätt ugnen på 200C. Blanda chiafrön med vatten och låt vila tills det blir en gelé (ca 10-15 min för mig). Ta fram en kastrull och blanda mjölk, kokossocker, kardemumma och kokosolja på svag värme. Medan det står på spisen kan du blanda de torra ingredienserna till degen. Blanda sedan mjölkblandning och chiagelé med de torra ingredienserna. Låt vila några minuter medan du gör pistagekrämen.

Jag körde pistagenötterna i en liten mixer till ett mjöl.  Sen hade jag i kokosolja, honung, salt och vaniljpulver.

Lägg sedan degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut den jämnt till ca 3 mm tjock. Ta av översta pappret och skär ut fyrkanter i degen och klicka i pistagekräm på varje ruta. Vik ihop varje knyte. Jag fick ca 10 st knyten och gräddade i ugnen 12 minuter. De får en fin yta när de är klara.

IMG_3267Eftersom jag skulle få gäster han jag inte fota lika fint som Hanna, kolla gärna hos henne för mer inspo.

Det andra receptet är en variant på PT-Fias bananbröd (klick).

Glutenfri banankaka med smak av kokos och körsbär 

3 ägg, 250 gram keso eller kvarg, två bananer, två msk kanel, 1 msk kokossocker, lite vatten vid behov, 1,5 dl kokosmjöl, 1 msk bakpulver, lite salt, vaniljpulver och körsbär (frusna eller färska).

Vispa äggen, rör ner keson, kanel, kokossocker och lite vatten. Skiva bananerna och lägger ner i smeten, sen kör jag allting slätt med en mixerstav. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i ägg/banansmeten. Det blir en ganska tjock konsistens. Dela körsbären på två och ta ut kärnorna om de har det. Häll ner smeten i en liten form med bakplåtspapper i botten och placera körsbärshalvorna ovanpå. Grädda i ugnen på 175 grader 15-20 min (tills kakan är fast).

IMG_3272

Servera gärna med turkisk yoghurt eller mera bär.

Ha en härlig fikastund med era nära och kära,
Gabriella

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *