En ny vecka utan dieter

Hoppas ni har haft en skön helg och hunnit göra det som ni kanske inte hade tid med under veckan då det oftast är fokus på jobb/skola och familj.
Men nu är det en ny vecka och det innebär nya friska tag.
Om helgen blev en sån där “extra-allt-helg”, med för mycket av det som är så himla gott men kanske inte är toppen för midjemåttet, så tänk inte tanken att börja banta nu när det är måndag.
Att banta har usel effekt på sikt.  Det slutar nästan alltid med hunger och sug och det i sin tur brukar sluta med ett okontrollerat frosseri.
Vill du ha en hållbar viktnedgång är det en sund livsstil med mycket grönt på tallriken och regelbunden motion som gäller.
Tänk på all härlig och nyttig mat du faktiskt kan äta, utan att det påverkat midjemåttet negativt, istället för att fokusera på allt som du inte kan äta.
Med positiva tankar kommer det att gå lättare.

Börja helst morgonen med en ordentlig frukost (jag vet att det fins många som har svårt att äta tidigt men det är lite av en vanesak) som ger bra energi och håller dig mätt fram till lunch.
Ta en frukt om suget sätter in vid 10-fikat och dina arbets/klass kamrater går till kafeterian.
Ät en riktig lunch med mycket grönsaker och fisk, kött eller fågel till. Hoppa över det vita riset och den fetaste såsen.
Några timmar efter lunchen kan det komma en trötthet som gärna gör att man vill ha något sött att äta. Trotsa det begäret och se till att vara förberedd med t.ex en grov macka med magert pålägg, frukt, en liten burk keso, naturella nötter eller något liknande. Det ställer lite krav på dig att du har förberett detta hemma kvällen innan, om du inte kan köpa något nyttigt på din arbetsplats eller skola. Men ibland måste man ligga steget före sötsuget.

IMG_7721

Det här är så enkelt att göra och kan lätt förberedas kvällen innan.
En laxfilé som har kryddats med diverse kryddor och varit i ugnen ca 15 minuter på 200 grader. Till det har jag kokat quinoa och blandat med olika råa grönsaker och skivat 1/2 avocado till. Nyttigt och gott.

Middagen kan se ut på liknande sätt med mycket grönt på tallriken.

IMG_9276

Jag äter inte kött och så här brukar mina tallrikar se ut. Våga prova att äta mer vegetariskt, annars lägger ni till det ni vill ha av kött, fisk eller fågel.

Svårare än så är det inte att äta nyttigt och jag lovar att ni blir ordentligt mätta på ett behagligt och hälsosamt sätt.

Lycka till !

Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *