Skördefest, äppelmos och proteingröt

Hej,
September är verkligen en underbar tid på året, när ljuset fortfarande är kvar, du kan få varma eftermiddagar i solen och förstås skördefester! Finns det något så underbart som att plocka äpplen direkt från träden eller rycka upp morötter ur marken?

I vår familj infördes förra året en skördefest-tradition i trädgården. Grannar, vänner och släkt bjuds in. Äpplen juicas och man umgås i trädgården. Så härligt och lika bra blev det i år.

20150912_160016
Yvonne hittar alltid nya vänner.

20150912_151312
Bondromantik

Efter en dag med mycket frisk luft och sittandes under äppelträden plockade jag en korg full och gjorde äppelmos. Vad jag dock inte förstår är hur vi fortfarande kan argumentera att äppelmos ska bestå av 1/3 socker, enligt grundrecept. Det var en sak förr i tiden när det användes för konserverande skäl, men det behöver vi knappast längre. Så jag gör ett enkelt äppelmos som bara smakar äpplen och har en bråkdel så mycket socker i sig.

Äppelmos – grundrecept
1 kg äpplen – för mig var det ca 8 mellanstora
2 msk vatten
1 tsk askorbinsyra – alt en halv pressad citron
1 msk kokossocker (alt. rörsocker eller liknande, inte stevia dock)

Skala äpplena och tärna dem, det är inte så noga hur stora bitarna blir. Ett tips för att äpplena inte ska bli bruna är att skala några åt gången, tärna och lägga bitarna i kallt vatten, medan du fortsätter med de andra äpplena.
Lägg äppelbitarna i en stor kastrull med ca 2 msk vatten, koka upp och låt dem sedan koka mjuka på medellåg värme. Lite innan de är klara brukar jag hälla i askorbinsyra och socker, detta för konservering. Blanda runt. När äpplena är mjuka mixar du till äppelmos till den konsistens du gillar.
En burk brukar hålla ca 1 vecka i kylen för mig.

IMG_3264

Nu här mornarna är något svalare är det gott med gröt. Här kommer ett förslag på en mättande gröt.

Proteingröt med smak av lakrits – 2 port

2 dl havregryn (fiber om du så vill), 1 msk chiafrön, 1 skopa proteinpulver, kokosmjölk, maca (valfritt) och 1 tsk lakritspulver (uteslut detta om du inte gillar lakrits).
Rör ihop havregryn, chiafrön och lakritspulver, häll på kokosmjölk och vatten till lagom konsistens. Koka gröten, ta av den från plattan och rör ner proteinpulver och maca.

Servera med äppelmos och varför inte toppa med solrosfrön och gojibär. Det här står jag mig ända till lunch på!IMG_3265Ha en fin dag,
Gabriella

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *