Nyttiga lunchlådor.

Jag brukar tipsa mina kunder om att dem ska göra matlådor för att ha koll på vad och hur mycket dem stoppar i sig. Går man på en vanlig lunch restaurang kan det lätt bli lite onyttigt med för mycket fett och för lite grönt. En vanlig lunchfavorit hos många är paj och även friterad eller panerad mat och gräddsåser. Likaså alla dessa mackor med majonässtinna röror i.  Det är riktiga fettfällor.

Det behövs lite planering för att göra matlådor men har man väl fått in det som rutin så är det inte så jobbigt som många tror och det bästa är ju att DU har koll på din mat.

Här kommer några enkla tips som lätt går ner i en matlåda.

IMG_5595Det här är blandade råa grönsaker med svart ris och en burk makrill i tomatsås. Nackdelen med svart ris är att det ska koka ca 45 minuter. Förbered det kvällen innan och när du ändå kokar så gör flera portioner så spar du massor av tid.  Gillar man inte makrill går det bra med tonfisk i vatten. En bra lunch som mättar ordentligt.

IMG_5599Finhackade råa grönsaker med rostade solrosfrön, ägg och Salmalax. Laxen kan förberedas kvällen innan, även  grönsakerna kan köras i matberedaren kvällen innan. Vill man hellre ha en köttbit till kan den säkert stekas i förväg den också.

IMG_5609

Ett helt vegetariskt alternativ med avocado, hackade grönsaker, keso, kikärtor och surkål. Lägger till ägg för att få mer protein. Jag hade broccoli i grönsakerna för att få just protein. Självklart kan den som vill lägga till kött, fisk eller fågel på tallriken.

Lite enkla tips som gör midjemåttet och plånboken glad 🙂

Må bäst//Yvonne

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *