Börja inte om på måndag.

Nu är det snart helg och för en del personer innebär det en hel del onyttigheter. Visst kan man synda lite på helgen men jag vet att många, särskilt nu efter semestern, försöker ta nya och nyttiga tag och då kan det vara jobbigt att alltid behöva “börja om” på måndagen.

Banta inte och gå absolut inte på tidningarnas idiotiska löpsedlar som lockar med att “snabbt gå ner i vikt” eller “kickstarta ditt viktras” osv, osv. Om det är en viktminskning man eftersträvar så låt det ta tid. De flesta går inte upp 5 eller 10 kg på 2 veckor, då är det inte heller realistiskt att gå ner dessa kilon på extrem kort tid. Man brukar säga att en viktminskning på 0,5 kilo i veckan är hållbart. Är man väldigt överviktig kan det handla om mer.

Se det som en livsstilsförändring, inte något som ska ta slut om 2-4 veckor. Lyssna på din kropp och ät och träna efter dina behov och jämför dig inte med andra. Du tränar efter dina förutsättningar och du äter det din kropp behöver. Då menar jag inte pizza och öl (någon gång är ok), nyttig mat behöver absolut inte vara tråkig. Jag äter inte kött sedan många år tillbaka men det är inget som man behöver plocka bort om man gillar kött. Mitt val är för djurens  och miljöns skull.

Laga riktig mat med bra råvaror, inga hel och halvfabrikat med en massa onödiga tillsatser. Välj så mycket ekologiskt som plånboken klarar. På länken under kan ni se varför man bör välja ekologiskt:

http://hyllat.se/blommor-och-bin/

IMG_5566Det här var min helt vegetariska lunch i dag. Om man inte vill äta så kan man självklart lägga till det man gillar, t.ex en fiskbit eller kött. Men se till att ha minst halva tallriken med grönsaker. Det gör gott för kroppen.

Nu på eftermiddagen provade jag att baka några väldigt enkla proteinkakor. De blev riktigt goda och är absolut bättre än vanliga kakor. Inget tillsatt socker eller onödiga tillsatser.

Det här behövs:

  • 4 mogna eko bananer
  • 5 dl fiberhavregryn (jag köper från Saltå)
  • 1 tsk kanel (eko från Santa Maria)
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 2 skopor proteinpulver (jag har med vaniljsmak)
  • Blanda/mosa allt i en bunke och klicka ut önskad storlek på kakorna på en plåt med bakplåtspapper.
  • Grädda i ugn ca 20 minuter på 175 grader.

IMG_5574Njut med gott samvete 🙂

Må bäst//Yvonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *